Onko lappilaisesta identiteetistä kirjoitettu mitään? tai löytyykö jossain edes määritelmä, mitä lappilainen/lappilaisuus käsitteillä tarkoitetaan?

Kysytty

Onko lappilaisesta identiteetistä kirjoitettu mitään? tai löytyykö jossain edes määritelmä, mitä lappilainen/lappilaisuus käsitteillä tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin ei-saamelaisten asukkaiden identiteetistä ei löytynyt lyhyttä määritelmää (olisiko sellaisen määritelmän kirjoittaminen uhkarohkeaa?), mutta aiheesta on kirjoitettu esim. Veli-Pekka Lehtolan teoksessa Rajamaan identiteetti (SKS 1997).

Joensuussa v. 1999 pidetyillä sosiologiapäivillä on Leena Suopajärvi käsitellyt lappilaista identiteettiä mm. seuraavasti:"Lappilaisuuden rakentuminen Vuotos- ja Ounasjoki-kamppailuissa. Identiteetin käsite on suhteen käsite. Identiteetit kiinnittävät ryhmät ja yksilöt erilaisiin asemiin ympäristönsä suhdeverkossa.
Suhde-ulottuvuuden huomioonottaminen tuo identiteetin käsitteeseen mukaan ajan ja paikan: identiteetti ei määrity tyhjiössä.Lappilaisuutta konstruoidaan maakuntalehti Lapin Kansan yleisönosastokirjoituksissa yleensä suhteessa etelään."