Otsikko
Onko lämpöherkkiä pigmenttejä (termokromaattinen) käytetty maalin seassa missään rakennusprojekteissa paljastamassa mahdollisia lämpövuotoja rakenteissa …

Kysytty

Onko lämpöherkkiä pigmenttejä (termokromaattinen) käytetty maalin seassa missään rakennusprojekteissa paljastamassa mahdollisia lämpövuotoja rakenteissa (suomessa tai maailmalla)?

Vastaus

Vastattu

Termokromaattisuudella tarkoitetaan lämpöherkkyyttä, aineen ominaisuutta vaihtaa väriä lämpötilan muutoksen seurauksena. Arkisia esimerkkejä termokromaattisuudesta ovat esimerkiksi väriä vaihtava sormus tai tuttipullon värin vaihtuminen, kun neste on lämpötilaltaan sopivaa juotavaksi. Lämpöherkkää materiaalia voidaan käyttää myös esim. indikaattorina lämpöherkkien tuotteiden kuljetusolosuhteiden varmistamisessa.

Hakusanoilla " thermochromic paint"  tai "colour-change paint" löytyy verkosta lisätietoa lämpöherkkien pigmenttien käytöstä väriaineissa. Kotiverstas-sivuston keskustelua termokromaattisista maaleista kannattaa myös vilkaista https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=836.0

Lämpöherkkien pigmenttien käytöstä rakennusten lämpöhäviöiden tutkimisessa ei löydy tietoa. Kun käytössä jo on jo lämpökameroihin perustuvaa lämpökuvausteknologiaa, tuntuisikin kovin epäkäytännölliseltä käsitellä tutkittava alue ensin lämpöherkällä maalilla ja sen jälkeen tehdä uudelleen pinnoitus tavanomaisilla materiaaleilla. Tarkkuus tuskin olisi lämpökameroiden luokkaa ja prosessi olisi hidas ja työläs.

https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6herkkyys