Otsikko
Onko kursiivi kirjainlaji vai kirjasinlaji?

Kysytty

Onko kursiivi kirjainlaji vai kirjasinlaji?

Vastaus

Vastattu

Graafinen tietokirja (WSOY, 1960) määrittelee kursiivin oikealle kaltevaksi, kirjoituskirjaimia muistuttavaksi kirjasinlajiksi.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olipa hyvä kysymys. Kirjapainossa asia on ihan yksiselitteinen, mutta tietokoneella tilanne onkin ihan toinen. Ensin valitaan kirjasin ja sitten siihen lisätään kursiivi eräänä muotoiluna. Mahtaisikohan IT-alalta löytyä täsmennystä terminologiaan tässä asiasssa.

Kielitoimiston ohjepankissa (http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/41) puhutaan tekstin osien korostamisesta kursiivilla, lihavoinnilla, tms. Tässä yhteydessä ei mainita kirjastinta (tai fonttia). En edes muista olenko koskaan nähnyt tietokoneella kirjasinta, joka on alunperinkin kursiivimuotoinen. Vanhoilla kirjapainokoneilla kursiivi oli fyysisesti ihan eri kirjasin. Nykyään kirjapainotkin käyttävät tietokoneella ohjelmoituja kirjasimia, jolloin kursiivi tarkoittaa eri asiaa.

Wikipediassa kerrotaan kursiivin historiaa siten, että kirjapainokäyttö ja tietokonekäyttö eivät vaikutakaan niin erilaisilta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kursiivi