Onko kirjastolla tilastoja esseekokoelmien lainausmääristä? Onko esseekokoelmien lainaaminen lisääntynyt viimeaikoina? Ovatko esseekokoelmat usein myöhässä?…

Kysytty

Onko kirjastolla tilastoja esseekokoelmien lainausmääristä? Onko esseekokoelmien lainaaminen lisääntynyt viimeaikoina? Ovatko esseekokoelmat usein myöhässä? Entä tietoa suomalaisten esseekirjojen lukumäärästä? Aiheista? Kuinka monta esseenkirjoitusopasta on julkaistu suomeksi? Olen kiinnostunut kaikesta esseiden lukumäärää, laatua tai lainaamista koskevista tiedoista. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pikainen tuntuma on, että esseekokoelmien kysyntä on viime aikoina vähän lisääntynyt. Etenkin nuorten miesten, kuten Antti Nylenin ja Tommi Melenderin kirjoitelmien myötä on esseiden suosio kasvanut. Viime vuonna on ilmestynyt Johanna Venhon toimittama Mitä essee tarkoittaa ( Savukeidas ), löytyisikö siitä parempaa tietoa.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2032408__Smit%C3%A4%20esse…

Seuraavalla HelMet haulla löytyy Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista 469 esseekokoelmaa. Avaamalla kirjan tiedot näkyy, onko kirja lainassa. Lainalukuja ei valitettavasti saa näkyviin.

http://luettelo.helmet.fi/search*fin/?searchtype=h&searcharg=041&search…