Onko Kalle Päätalon kirjalle Mustan lumen talvi olemassa todelista tapahtumaa, jossa olisi satanut mustaa lunta?

Kysytty

Onko Kalle Päätalon kirjalle Mustan lumen talvi olemassa todelista tapahtumaa, jossa olisi satanut mustaa lunta?

Vastaus

Vastattu

Musta lumi saattaa johtua esimerkiksi hiilitehtaiden päästöistä: ilmassa on hiilipölyä, ja kun sataa lunta, se tulee näkyville. Mustan lumen talvi -romaanin nimi viittaa mahdollisesti tällaiseen ilmiöön. Päätalo käyttää mustaa talvea myös vertauskuvana, kun väki muuttaa Kainuusta Etelä-Suomeen ja Ruotsiin työpaikkojen ja suotuisampien näköalojen perässä.

2 ääntä

Kommentit

Kalle Päätalon kirjat eivät sijoitu Kainuuseen vaan Koillismaalle, josta myös lähdettiin kyllä Ruotsiin.