Onko jotain kaunokirjallista tai tietoteosta, jossa käsiteltäisiin lapsia sairaalan potilaina joskus vuoden 1970 tienoilla? Jossa olisi vierailukäytännöistä ym…

Kysytty

Onko jotain kaunokirjallista tai tietoteosta, jossa käsiteltäisiin lapsia sairaalan potilaina joskus vuoden 1970 tienoilla? Jossa olisi vierailukäytännöistä ym. asioista tietoa. Lähinnä kiinnostaa Tampereen yliopistollisen sairaalan käytännöt, mutta muutkin käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei Hämeenlinnan kirjastosta,

Kaunokirjallista teosta, jossa olisi aiheena juuri Tampereen yliopistollinen sairaala ei valitettavasti ole. Tiedustelin asiaa myös Tampereen kaupunginkirjastosta.

Hämeenlinnan pääkirjaston varastosta löytyy kaunokirjallinen teos, joka on julkaistu 1978. Sen voi lainata kirjastosta.Yksi tietokirja, tutkimus, on tehty juuri TAYSta. Kaksi muuta yleensä sairaalan käytännöistä ja ne on julkaistu 1977 ja 1986.Näitä teoksia ei ole Hämeenlinnan kirjaston kokoelmissa, mutta halutessasi saat ne lainaksi jättämällä niistä kirjastoon kaukolainapyynnön. Kaukolainapyyntö, ohjeet:https://vanamo.verkkokirjasto.fi/web/arena/kaukolainat

Teokset:

40 vuotta lasten erikoissairaanhoitoa Tampereella : Tampereen lastenklinikan historia / koonnut Marja-Leena Ruuhi.
Kieli:suomi
Julkaistu:[Tampere] : [Tampereen yliopistollinen sairaala, lastenklinikka], [2002]
Painettu/Valmistettu: (Domusoffset)
Ulkoasu:111 s. : kuv. ; 26 cm.

Kay, Eleanor: Mitä tapahtuu sairaalassa. 59.22. (Let’s Find out about Hospital. Sanoma, Lasten oma kirjakerho, 1977)
- Piiroskuvin kuvitettu kuva-/tietokirja, jossa esitellään sairaalan toimintoja, kuten lastenosasto, röntgen, leikkaussali jne.

Lapsi sairaalassa. (MLL, 1986) Tietolehtinen, jossa esitellään lapsille tehtävät korvatutkimus, EEG, silmänpohjatutkimus,EKG, sydämen katetrointi, urografia, selkäydinpunktio ja valmistautuminen polikliiniseen nukutustoimenpiteeseen.

Tauriala, Anna: Leenan sairaalamatka. Kuvakirja. (Gummerus, 3. painos, Jyväskylä, 1978)
- Leena menee sairaalaan nielurisaleikkaukseen. Kirjassa kerrotaan aika tarkkaan kaikki eri vaiheet joita sairaalareissulla käydään läpi. Myös itse leikkausta kuvaillaan tarkasti: työvaiheita ja välineistöä. Tämä kirja on Hämeenlinnan pääkirjaston varastossa ja sieltä lainattavissa.