Onko huumeidenkäyttäjien neulanvaihtopisteissä huumeiden pitoisuusmittaus laillista (pillereistä/jauheista,ei veritesti)?

Kysytty

Onko huumeidenkäyttäjien neulanvaihtopisteissä huumeiden pitoisuusmittaus laillista (pillereistä/jauheista,ei veritesti)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että kysyjä viittaa Kadulta labraan -keräykseen. Neulanvaihtopisteissä voi osallistua kokeiluun, jossa raportoidaan poikkeuksellisista huumausaine-eristä. Kokeilun tarkoituksena on selvittää tällaisen tiedonkeruun käytettävyyttä.  Tutkimuksessa kerätään tietoa huumausaineista monella tavalla. Yhtenä keinona on se, että neulanvaihtopisteiden asiakkaat voivat jättää huume-eriä tutkittavaksi.  Näytteistä selvitetään sisältävätkö ne aineita, joita niitä välittäneet henkilöt ovat kertoneet niiden sisältävän. Tulokset kerrotaan suullisesti eikä huume-eriä tuoneiden asiakkaiden tietoja rekisteröidä. Osallistujien ei ole pakko palata kuulemaan tuloksia.

En ole ihan varma, mitä kysyjä tarkoittaa laillisuudella. Onko kysyjällä huoli siitä, että tutkimukseen osallistuvien sallitaan jättää huumeet, siis laissa kielletyt aineet, tutkittavaksi eikä siitä ole heille oikeudellisia seuraamuksia?  Vai onko kysyjä huolissaa tutkimukseen osallistuvien anonymiteetistä? Tutkimuksen liittyvän pilotin yhteydessä pohdittiin myös eettisiä kysymyksiä. Tutkimusraportissa todetaan, että "Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden anonymiteetin turvaamisen lisäksi kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, ettei tutkimukseen osallistuminen antaisi virheellistä kuvaa käytön turvallisuudesta. Näytteiden tuomisen yhteydessä jokaiselle näytteentuojalle annettiin mukaan lyhyt tutkimuksesta kertova tiedote, jossa kerrottiin tutkimuksen rajoituksista. Analyysin kerrottiin kohdistuvan vain päihdyttäviin aineisiin ja näytemäärän pienuuden vuoksi eri aineiden prosentuaalisia osuuksia ei voida näytteestä määrittää. Lisäksi informoitiin tarkasti laboratorioanalyysiin aina sisältyvästä pienestä virheellisen tuloksen riskistä. Tulosten kertomista tutkimukseen osallistuneille ihmisille pidettiin eettisesti oikeana ratkaisuna. Tällä haluttiin välttää eettisesti arveluttavaksi koettu mahdollinen tilanne, jossa jäämänäytteestä löytyisi jotakin erityisen vaarallista, mutta tietoa ei kerrottaisi henkilölle, jolla ainetta olisi vielä mahdollisesti hallussaan. Tulokset annettiin vain suullisesti. Mitään kirjallista palautetta ei annettu. Tällä pyrittiin ehkäisemään tulosten käyttämistä huumekaupan edistämiseen, mitä on pidetty yhtenä aineiden tunnistamiseen mahdollisesti liittyvänä haittapuolena." Yhteistyötahot kuten A-klinikkasäätiö, Helsingin Diakonissalaitos ja Helsingin kaupungin psykiatria- ja päihdepalveluiden johta puolsivat tutkimukseen osallistumista.  Tutkimusta ei pidetty laittomana.

Jos olen vastannut kysymykseen väärin, pyydän kysyjää lähettämään tarkennetun kysymyksen. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajat eivät lakimiehiä, joten täsmälliset lakikysymykset kannattaa kysyä vaikka Asianajajapäivystyksen lakimiehiltä.

Lähteet:
Vinkki-info
Huumausaineiden todellinen sisältö ja tiedon vaikutus käyttöpäätöksiin jäämäainetutkimuksan valossa. Tietopuu. Katsauksia ja näkökulmia 14.8.2019