Onko hopeasormuksen kruunuleiman edessä tekijän singeeraus? Kuka voisi olla?

Kysytty

Onko hopeasormuksen kruunuleiman edessä tekijän singeeraus?
Kuka voisi olla?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Hei,

näyttäisi olevan sepän signeeraus. Yritin tutkia meiltä kirjastosta löytyviä suomalaisia hopealeimoja käsitteleviä teoksia, mutta niistä ei oikein ollut apua tekijän henkilöllisyyden selvittämiseksi. Olisikohan kyseessä helsinkiläinen seppä? Toinen kuvio oikealta näyttäisi kovasti veneeltä. Leimat-sivustolta löytyy helsinkiläisiä hopeaseppiä ja heidän käyttämiään nimikirjainleimoja. Sieltä tulee vastaan nimi Hjalmar Gräsbäck, joka käytti leimaa HjGr. Jos signeerauksen toisen kirjaimen voisi tulkita J:ksi ja viimeisen R:ksi, saattaisi Gräsbäck olla tekijä. Tämä on toki vain tulkinta.

Tässä linkki sivustolle:

https://www.leimat.fi/leimahaku/leimahaku_fi.php?nimileima=&paikkakunta…