Otsikko
Onko Harakan saaressa joskus aikoinnaan ollut rautatie.

Kysytty

Onko Harakan saaressa joskus aikoinnaan ollut rautatie.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Harakan saaressa on ollut venäläisissä linnoituksissa tyypillinen kapearaiteinen rautatie.

Erkki Päiväläisen teoksessa Kemian vuodet Harakassa, 1988, kerrotaan sivulla 27 mm., että venäläiset ovat linnoittaneet Harakan saarta erityisesti Krimin sodan aikana (1853-1856). Venäläisten linnoitusten huollon ja täydennysten hoitamista varten saariin rakennettiin laivalaiturit, mukulakivetyt tiet tai kapearaiteinen rautatie. Rautatiellä pieni veturi (lokomobiili, lokomoauto) veti raskaita tykkejä ja ammuksia.

Kuva tällaisesta veturista löytyy mm. Museoviraston Rakennushistorian osaston julkaisusta no 9 2/79 sivulta 25.