Otsikko
Onko Hämeenlinnassa toimineen elintarvikeyritys Mensan rakennukset vielä olemassa? Onko niissä jotain toimintaa?

Kysytty

Onko Hämeenlinnassa toimineen elintarvikeyritys Mensan rakennukset vielä olemassa? Onko niissä jotain toimintaa?

Vastaus

Vastattu

Mensan tehdasalueen ajoilta on säilynyt ainoastaan yksi rakennus, jossa nykyään toimii saunaravintola Vanai Bistro & Bastu.

Nykyinen ravintolarakennus toimi Mensan aikana asuinrakennuksena sekä autotalli- ja pesuhuonekäytössä.

Rakennus valmistui vaiheittain vuosina 1941, 1947 ja 1949-1950. Ensimmäisen vaiheen suunnitteli Jaakko Tähtinen, toisen Erik Bryggman ja kolmannen Olavi Sahlberg.

Lisätietoja:

Saarto, Vesa: Mensa 1926-1976 : viisi vuosikymmentä (1976)

Tmi Lauri Putkonen: Mensan tehdaskiinteistö Hämeenlinnassa : rakennushistoriallinen selvitys. raportti 30.5.2007