Onko "esitapaus"-termille virallista määritystä?

Kysytty

Onko "esitapaus"-termille virallista määritystä? Yritin googlailla, mutta muutamalla haulla löytyi vain artikkeleita, joissa kyseistä termiä käytetään, ei varsinaista määritystä itse termille. Tiedän kyllä, mitä se tarkoittaa, mutta onko itse lakitekstissä tai muussa vastaavassa määritystä termille?

Vastaus

Vastattu

Laintulkinnan yhteydessä asiasta käytetään nimitystä ennakkopäätös tai ennakkoratkaisu eli prejudikaatti. Se on korkeimman oikeuden tekemä päätös, joka annetaan ohjaamaan oikeuskäytäntöä silloin, kun laintulkinta ei ole selvä. Ennakkopäätökseen sisältyvä oikeusohje antaa suuntaa tulevien samanlaisten riita- tai rikoskysymysten ratkaisemiseksi. Sen avulla voidaan myös ohjata oikeuskäytäntöä yhtenäisemmäksi. Ennakkopäätös ei kuitenkaan ole sitova. Valitusluvan korkeimpaan oikeuteen voi saada vain tietyin ehdoin, ja ennakkopäätösperuste on sellainen.

Lähteet:

Linna, Tuula: Prosessioikeuden oppikirja (Alma Talent, 2019)

Korkein oikeus: https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ennakkopaatokset.html

3 ääntä

Kommentit

Olisiko esitapaus kuitenkin sellainen tapaus, josta ei vielä ole olemassa ennakkopäätöstä, eli juttu jonka nostamiseta vasta harkitaan tai valmistellaan?