Onko autoissa, joissa on ratti oikealla puolella suuntavilkun kytkin kuljettajan oikealla puolella eli vastakkaisella puolella kuin autoissa, joissa ratti on…

Kysytty

Onko autoissa, joissa on ratti oikealla puolella suuntavilkun kytkin kuljettajan oikealla puolella eli vastakkaisella puolella kuin autoissa, joissa ratti on vasemmalla? Nimittäin jos se olisi näissäkin vasemmalla, apumiehen paikalla istuvahan pääsisi helpommin koskemaan siihen. Entä kun enemmistö ihmisistä on oikeakätisiä, mutta näissä autoissahan vaihteisto jää vasemmalle puolelle ja vaihteita joutuu käsittelemään vasemmalla kädellä, onko niiden käsitteleminen hankalampaa, jos on oikeakätinen?

Vastaus

Vastattu

Liikenneturvasta, https://www.liikenneturva.fi/ , kerrottiin, että auton hallintalaitteet ovat aseteltuna ohjauspylvääseen aina samalla tavoin, sijaitsi ohjaus sitten vasemmalla tai oikealla puolen autossa. Mitä vaihteiston käsittelyyn tulee, luullakseni siihen tottuu. Sama tilanne on vasenkätisillä, jotka vaihtavat vaihteita oikealla kädellä.

2 ääntä

Kommentit

KORJAUS,
Auton hallintalaitteet esimerkiksi vilkkuvipu on vastakkaisella puolella autoissa jotka on valmistettu maissa joissa on vasemmanpuoleinen liikenne. Poikkeuksen tähän tekee autot jotka on valmistettu esimerkiksi Euroopassa jolloin koko ohjauspylväs ja hallintalaitteet ovat siirretty suoraan oikealle puolelle.
Japanissa, Thaimaassa, Australiassa yms. valmistetuissa autoissa vilkkukytkin on alunperin oikealla puolella.