Otsikko
Olisin tiedustellut sukunimen Liutu alkuperää, mistä suku on lähtöisin ja mitä nimi alun perin tarkoitti?

Kysytty

Hei, olisin tiedustellut sukunimen Liutu alkuperää, mistä suku on lähtöisin ja mitä nimi alun perin tarkoitti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi suomalainen nimikirja (1988) kertoo näin Liutu-sukunimestä: sekä sisällöltään että alkuperältään ovat nimet Liuta ja Liutu lähellä nimiä Hulkka ja Hulkkonen. Molemmat ovat kehittyneet joukkoa merkitsevästä sanasta ja molemmilla on saksalaiset vastineensa: Liut (=Volk), Liutho, Liutto, Leudi. Liutu-nimistä sukua asuu Joutsan ja Puumalan suunnassa.