Olisin tiedustellut löytyykö sukunimelle Kytöläinen selitystä. Mistä nimi on saanut alkuperänsä,tai mistä se on muodostunut

Kysytty

Olisin tiedustellut löytyykö sukunimelle Kytöläinen selitystä. Mistä nimi on saanut alkuperänsä,tai mistä se on muodostunut

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uudesta suomalaisesta nimikirjasta löytyy nimi Kytölä: "Kydöttämällä tehtyä viljelysmaata ja suoviljelystä sanotaan kydöksi. Varsinkin uudistilojen nimien kautta Kytö-aines on siirtynyt sukunimiin. Yleisin on Kytölä, joka esiintyy kymmenissä pitäjissä Lounais-Suomessa, Hämeessä, Etelä-Pohjanmaalla, Pohjois-Suomessa ja kaikkein tiuhimpaan Keski-Suomessa, mm. Keuruulla ja yväskylässä. ....Useimmat Kytö-nimet lienevät melko nuoria, mutta vanhoja esikuviakin on, esim. Loimaalla 1508 erich laurisson kydis". Uusi suomalainen nimikirja. Helsinki. Otava, 1988

Internetin sivuilta poimitun tiedon mukaan Kytöläinen-nimi kuuluu suomalaiseen kansanperinteeseen:

"Kowin itki Kytöläinen,
wiholainen wingutteli,
kyynel juoxi kyön silmästä,
toinen toisesta norahti - - -
rannoille pajut pakahtu - - -

Kyyitöläinen (vrt. Kytöläinen), matojen emuu.
"Mitäs itket Kyytöläinen,
tihiässä tuomikossa,
paxussa paju-metässä..."

Mythologia Fennica/ Ganander, Christfrid

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa toimii nimistönhuolto, josta voi kysyä nimistä:
Nimistöneuvonta
Puhelinneuvonta
Nimistönhuollon neuvontapuhelimessa 020 781 3203 vastataan paikannimien, suku- ja etunimien ynnä muiden erisnimien kieliasua ja käyttöä koskeviin kysymyksiin maksutta maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin kello 9.30–11.30.

Puhelun hinta 0207-alkuisiin numeroihin on 8,21 snt/puhelu + 6,90 snt/min, matkapuhelimesta 8,21 st/puhelu + 14,90 snt/min. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ei saa tuloja puheluhinnoista.

Suositukset ja lausunnot
Nimistönhuoltojaos toimii asiantuntijana erisnimiä koskevissa asioissa, vastaa nimien käyttöä koskeviin kysymyksiin kirjeitse, antaa suosituksia ja pyynnöstä lausuntoja viranomaisille ja mahdollisuuksien mukaan myös yksityisille paikannimistä, etu- ja sukunimistä sekä muistakin erisnimistä. Lausunnot ovat maksullisia. Lausuntoon on syytä varata aikaa vähintään kaksi viikkoa.

Kirjalliset kysymykset ja lausuntopyynnöt lähetetään osoitteeseen:

Nimistönhuoltojaos
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus

Vuorikatu 24
00100 HELSINKI

Suomen sukututkimusseurasta saattaa myös saada asiaan liittyvää tietoa:

Suomen Sukututkimusseuran yhteystiedot:

Osoite: Liisankatu 16 A, 00170 Helsinki
Puhelin: 010 387 7900
Sähköposti: seura@genealogia.fi

Suomen Sukututkimusseuran kirjasto

Avoinna:
- maanantaisin klo 13–18
- tiistaisin klo 12-18
- torstaisin klo 12–18
- seuraavina lauantaipäivinä klo 11–14: 10.1., 14.2., 14.3., 4.4., 9.5. ja 6.6.2009.

Osoite: Liisankatu 16 A, 00170 Helsinki
Puhelin: 010 387 7900
Sähköposti: kirjasto@genealogia.fi
Kirjastonhoitaja: fil. kand. Vuokko Pärssinen-Tainio

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu antaa Kytöläinen-nimen esiintymistietoja:

Sukunimitilasto 20.4.2009

kytöläinen Lkm Miehet Naiset Suomessa Ulkomailla
Nykyisenä nimenä 29 16 13 29 0
Entisenä nimenä 10
Kuolleilla 6 4 2 6 0
Yhteensä 45