Olisin kiitollinen, jos voisitte suositella minulle luettavaksi kirjoja, jotka täyttäisivät seuraavat ehdot. Olen aikuinen mies, mutta minulla on lukemisen…

Kysytty

Hei! Olisin kiitollinen, jos voisitte suositella minulle luettavaksi kirjoja, jotka täyttäisivät seuraavat ehdot. Olen aikuinen mies, mutta minulla on lukemisen kanssa jonkinasteisia vaikeuksia, eli kirjat eivät saisi olla hirveän vaikeasti luettavissa. Teksti ei saisi olla hirveän vaikeaselkoista tai vaikeasti luettavaa. Kuitenkaan en halua lukea mitään lastenkirjoja tai selkokirjoja, ne taas ovat liiankin helppoja ja eivätkä oikein kiinnosta minua. Lähinnä etsisin aikuisten romaaneja tai elämänkertoja. Erityisesti minua kiinnostaa uskonto, historia, jännitys, fantasia ja erilaisten ihmisten elämänkerrat, lääketiede, erityisesti sellaiset elämänkerrat, jossa ihmiset kertovat selviytymisestään vaikeuksien yli. Kirjat eivät saisi olla mitään hirveän paksuja, mutta eivät ihan hirveän ohuitakaan, eli noin 200-500 sivuiset kirjat kiinnostavat. Myöskin nuorten kirjat kiinnostaisivat, elleivät ne ole liian lapsellisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä mahdollisia kirjoja ja kirjailijoita, joista voisit aloittaa:

Kotimaisia omaaneja:

Paasilinna, Arto : Jäniksen vuosi, Onnellinen mies, Sotahevonen ... Kirjoja, jotka käsittelevät elämän perusasioita hirtehishuumorin avulla.

Sariola, Mauri : Laukausten hinta ja muut Olavi Susikoski -sarjan jännitysromaanit. Perinteisiä, selkeäjuonisia rikosromaaneja, joissa on mehevät henkilöhahamot.

Waltari, Mika : Komisario Palmun erehdys, Kuka murhasi rouva Skrofin ja Tähdet kertovat komisario Palmu (elokuvinakin tunnettuja Helsinki-dekkareita)

Ulkomaisia romaaneja:

Hemingway, Ernest : Jäähyväiset aseille (ensimmäinen maailmansota), Afrikan vihreät kunnaat (safarit, metsästys)

Karon, Jan : Pappila keskellä elämää -sarja. Kirjasarja, joka kertoo pienen englantilaisen kylän poikamiespapista ja hänen seurakunnustaan.

Steibeck, John : Ystävyyden talo (humoristinen veijariromaani kertoo miesten ystävyydestä)

Elämäkertoja ja muistelmia :

Kotro, Arno : Veitsen terällä. Lääkäri Christer Lybäckin elämäkerta vankilakundista lääkäriksi.

Loiri-Seppä, Lilli : Selviämistarinoita. Entisten alkoholistien tarinoita.

Moorjani, Anita : Kuolema antoi minulle elämän : kuinka löysin itseni ja terveyteni rajakokomuksen kautta. Käännetty englannin kielestä.

Szpilman, Wladyslaw : Pianisti : ihmeellinen selviytymistarina Varsovassa 1939-1945. Alkuteos puolankielinen.

Nuortenkirjoja:

Boyne, John : Poika raidallisessa pyjamassa. Nuortenkirja, joka kertoo ystävyydestä keskitysleirillä.

Latvus, Sisko : Kaukana omalta maalta. Inkerinsuomalaisen pojan selviytymistarina sota-ajalta.