Mikä on sanan "valiokunta" tausta? Eri kielissä parlamentin valiokuntaa kutsutaan eri tavoilla, kuten englanniksi committee, ruotsissa utskott ja saksassa…

Kysytty

Mikä on sanan "valiokunta" tausta? Eri kielissä parlamentin valiokuntaa kutsutaan eri tavoilla, kuten englanniksi committee, ruotsissa utskott ja saksassa Ausschuss. Vierasperäisiä sanoja on ovat esim. komitea tai komissio.

Miksi eduskunnan valiokunnat ovat valiokuntia, eikä esim. lautakuntia joita on käytössä esim. kunnissa?

Vastaus

Vastattu

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! Valitettavasti vastaus jää korkeintaan suuntaa antavaksi, sillä Eduskunnan kirjaston painetut kokoelmat eivät ole etätyöläisen hyödynnettävissä. Vastaus ehkä täydentyy myöhemmin.

Säännöllinen valtiopäivätyö käynnistyi Suomessa vuonna 1863. Valtiopäiville kokoonnuttiin säädyittäin, mutta valiokuntatyötä säädyt tekivät yhdessä. Valtiopäivillä kokoontui aluksi seitsemän eri valiokuntaa: laki-, talous-, valtiovarain-, suostunta-, pankki-, valitus- ja toimitusvaliokunta. Suomen kieltä käytettiin talonpoikais- ja pappissäädyssä.

Valiokunta-sana valtiopäivien yhteydessä esiintyi suomenkielisissä sanomalehdissä 1860-luvun alusta alkaen. Aikaisemmilta vuosilta löytyy joitakin mainintoja valiokunnista ulkomaiden valtiopäivillä. Ensi kertaa valiokunnat mainitaan vuoden 1847 sanomalehdissä, jolloin sanalla tarkoitettiin yhdistyksen tms. toimikuntaa. August Ahlqvist on käyttänyt valiokunta-sanaa samana vuonna Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran pöytäkirjassa.

Valiokunta (samoin kuin eduskunta) on mukana vuonna 1853 julkaistussa Daniel Europaeuksen ruotsalais-suomalaisessa sanakirjassa: valio-kunta ut/sott (komité)

Lautakunta on vanhempi termi, jota näkyi sanomalehdissä vuodesta 1830 alkaen. Lautakuntia oli käräjäoikeuksien yhteydessä, mistä valtiopäivien valiokunta on ehkä haluttu erottaa.