Olisin kiinnostunut lukemaan eteläafrikkalaista kaunokirjallisuutta, joka olisi kirjoitettu 1990-luvulla; minkänimisiä kirjailijoita löytyisi?

Kysytty

Olisin kiinnostunut lukemaan eteläafrikkalaista kaunokirjallisuutta, joka olisi kirjoitettu 1990-luvulla; minkänimisiä kirjailijoita löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eteläafrikkalaisesta kaunokirjallisuudesta Suomessa tunnetaan lähinnä valkoisia kirjailijoita: Breyten Breytenbach, André Brink, J.M.Coetzee ja Nadine Gordimer ovat kaikki julkaisseet myös 1990 -luvulla. Em. kirjailijoiden teoksia löytyy Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista mm. sekä suomen että englannin kielillä.

Edellisten lisäksi olen valinnut listaani sellaisia eteläafrikkalaisia kirjailijoita, joiden teoksia myös löytyy kirjastomme kokoelmista (katso PLUSSA -tietokanta! http://www.libplussa.fi). Kaikki suositellut kirjailijat eivät enää asu Etelä-Afrikassa, mutta ammentavat aiheensa edelleen kotimaastaan.

Damon Galgut, Etienne van Heerden, Ellen Kuzwayo, Dalene Matthee, Lewis Nkosi, Mongane Serote, Miriam Tlali ja Karel Schoeman. Runoilijoista voisi mainita nimen Dennis Brutus. Kirjailija asuu nykyisin Yhdysvalloissa, mutta ottaa runoissaan edelleen kantaa eteläafrikkalaiseen todellisuuteen. Ahmed Essop olisi myös tutustumisen arvoinen (verrattu mm. V.S. Naipauliin): kirjailija kirjoittaa englanniksi, mutta teoksia ei valitettavasti näytä löytyvän suomalaisista kirjastoista.