Olisin kiinnostunut kirjoista, joiden teemana on ikuinen tai pitkittynyt nuoruus/lapsuus. Etsin nimenomaan fiktiivistä aineistoa, en "tietokirjallisuutta"…

Kysytty

Olisin kiinnostunut kirjoista, joiden teemana on ikuinen tai pitkittynyt nuoruus/lapsuus. Etsin nimenomaan fiktiivistä aineistoa, en "tietokirjallisuutta". Aineisto saa olla satuja ja tarinoita, nuorten tai aikuisten kertomakirjallisuutta. Peter Pan- klassikko on jo tiedossa. Hakeminen kirjaston tietokannoista tuntui vaikealta, koska sopivia asiasanoja oli tähän aiheeseen liittyen vaikea keksiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen valtakunnallisen sähköpostilistan kautta on tullut monia ehdotuksia:

- Oscar Wilde, Dorian Grayn muotokuva
- Gunter Grasin Peltirumpu
- Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu
- Virginia Woolfin Orlando
- Sean Stewartin Cathyn kirja
- A. F. Th. van der Heijdenin Päivän mittainen elämä
- Jacques Brianin sarja Lentävä hollantilainen
- Stephenie Meyerin kirjat Houkutus, Epäilys ja Uusikuu
- J. R. R. Tolkienin Taru sormusten herrasta -trilogia (haltijat)
- Maarit Verrosen, Yksinäinen vuori
- Carlos Fuentesin Aura ja Inez
- Tess Gerritsenin Elämän lähde
- Wilbur Smithin Niilin valtias

Kypsymättömyyttä kuvataan mm. näissä kirjoissa
- Candace Bushnellin Sinkkuelämää
- Hallgrimur Helgasonin 101 Reykjavik
- John Irwinin Neljäs käsi
- Ari Peltosen Kallioelämää
- Jussi Wahlgrenin Taivaanrannan rakastaja

Kaunokirjallisuuden etsiminen tietystä aiheesta tietokantojen kautta onkin usein vaikeaa. Vanhempia kirjoja ei ole välttämättä lainkaan asiasanoitettu, eikä uudemmistakaan aina löydy kaikkia sen käsittelemiä aiheita. Apuna kannattaa käyttää fiktiivisen aineiston asiasanastoa kaunokkia. Sen verkkoversio löytyy täältä:
http://kaunokki.kirjastot.fi/