Olisin kiinnostunut kaikesta kirjallisesta materiaalista, joka koskee hovineuvos, ylimetsänhoitaja Carl Johan Collin -nimistä mm. Kärkölässä 1800-luvun lopussa…

Kysytty

Olisin kiinnostunut kaikesta kirjallisesta materiaalista, joka koskee hovineuvos, ylimetsänhoitaja Carl Johan Collin -nimistä mm. Kärkölässä 1800-luvun lopussa vaikuttanutta henkilöä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja Carl Johan Collinista löytyi seuraavista teoksista:

Päijät-Hämeen tutkimusseuran vuosikirja 1982
- Kanerva, Taito: Huovilan ratsutila ja Carl Constanin Collin. ss. 174-180.
- artikkelissa käsitellään pääasiallisesti Carl Johan Collinin poikaa, mutta se sisältää myös lyhen kuvauksen isän elämän vaiheista.

Hollolan Lahti 1961
- Kadonnutta kartanoromantiikkaa Kärkölässä (Hollolan Lahti 1961, nro 1, ss. 21-23)
- artikkelissa mainitaan hovineuvos Karl Johan Collinin hoitaneen Huovilan isännyyttä 1847-90

Suomen metsänhoitajat 1851-1931
-sisältää ruotsinkielisen lyhyehkön kuvauksen elämänvaiheista

Heikkinen, Antero: Hollolan historia 3
-hakemistossa useita viittauksia Carl Colliniin

Lisäksi Suomen Kuvalehti vuodelta 1934 käsittelee numeroissa 30 ja 36 artikkeleissa Suomalainen erakko Nizzan Huovilassa ja Suomen Huovilassa Carl Collininia.