Olisikohan mitenkään mahdollista saada selville, että.mikä kirja on kyseessä vaikka tietoni siitä ovatkin olemattomat? Luin kirjaa joskus 1990-luvun alussa ja…

Kysytty

Olisikohan mitenkään mahdollista saada selville, että.mikä kirja on kyseessä vaikka tietoni siitä ovatkin olemattomat?

Luin kirjaa joskus 1990-luvun alussa ja se oli muistaakseni kuva/satukirja. Kirjassa oli kaksi karhua, joista toinen oli isompi kuin toinen. Isommalla karhulla kaikki tavarat olivat kultaisia ja pienemmällä hopeiset mikä oli minusta väärin koska minusta pienempi olisi ansainnut kultaiset eli arvokkaimmat tavarat koska se oli pienempi. Muistan kirjasta maalauksilta näyttävät kuvat ja karhulle tapahtui mahdollisesti paljon kaikenlaisia ihmeellisiä seikkailuita.

Vastaus

Vastattu

Etsitty karhukirja lienee Lennart Hellsingin Lentävä kurpitsa (Weilin+Göös, 1976). Se on tarina Pikkukarhusta ja Isostakarhusta, jotka löytämästään siemenestä kasvattavat ihmeellisen kurpitsan ja muuttavat asumaan siihen. Tuulen mukana kurpitsa luisuu mereen ja siitä tulee karhuille suuri huvipursi. Kun kesän jälkeen sää alkaa kylmetä, karhut alkavat lämmittää kurpitsa-asumustaan ja lämmin ilma saa sen kohoamaan kuin ilmapallo. Pikkukarhun henkilökohtaiset tavarat (sateenvarjo, lapio, saappaat, onki, kirves) ovat hopeisia, Isokarhun kultaisia.