Olisiko suositusta luotettavasta välittäjästä jolta saisi FI-verkkotunnuksen? Sain aikoinaan teiltä suosituksen hankkia sen Kaapeli.fi:stä. Se toimikin…

Kysytty

Hei Olisiko suositusta luotettavasta välittäjästä jolta saisi FI-verkkotunnuksen? Sain aikoinaan teiltä suosituksen hankkia sen Kaapeli.fi:stä. Se toimikin kiitettävästi tähän vuoteen asti (Informaatio-osuuskunta Katto-Meny). Osuuskunta on ilmeisesti lopetuspuuhissa eikä siihen saa yhteyttä. Viestintäviraston sivuilla on potentiaalisia välittäjiä pilvin pimein.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ei voi valitettavasti ryhtyä suosittelemaan ja siten suosimaan mitään lukuisista kaupallisista toimijoista, jotka kilpailevat keskenään. Erityisen hankalaa on pyytää suositusta "luotettavasta" välittäjästä, ei sellaisen arvioimiseen ole kirjastoissa mitään mahdollisuutta, jos ollenkaan.

Kun mitään objektiivista tapaa vertailla toiminnassa olevia välittäjiä luotettavuuden näkökulmasta ei ole, kannattaa ehkä kiinnittää enemmän huomiota omiin tarpeisiin. Viestintäviraston sivuilla olevassa välittäjähakupalvelussa on mahdollista rajata hakua välittäjien tarvitsemien palveluiden osalta. Eräs kohta on "palvelut yksityishenkilöille". Se ei hirveästä määrää rajaa, mutta sen avulla jäävät pois ne firmat, jotka palvelevat vain yrityksiä. Ehkä myös maa-rajaus on järkevä, jollei nimenomaisesti etsi ulkomailla toimivaa välittäjää.

Omien tarpeiden ja palvelun hinnan täytyy tietysti olla järkevässä suhteessa. Tätä ei välttämättä saa selville muuten kuin selaamalla tarjokkaita ja tutkimalla heidän palvelujaan ja hintojaan.

FI-tunnuksen myöntää viestintävirasto, välittäjä hoitaa vain tunnuksen rekisteröintiin liittyvät muodollisuudet. Jotta rekisteröinti ei viivästy, on halutun tunnuksen vapaanaolo aina hyvä varmistaa ennen välittäjän valitsemista. Verkkotunnukset täytyy normaalisti uusia vuoden välein.

Heikki Poroila