Olisiko n. 7-vuotiaalle lapselle suunnattua kirjaa pikkusisaren tulosta perheeseen, sellainen mikä lohduttaisi ettei isompi lapsi ole yhtään vähemmän rakas sen…

Kysytty

Olisiko n. 7-vuotiaalle lapselle suunnattua kirjaa pikkusisaren tulosta perheeseen, sellainen mikä lohduttaisi ettei isompi lapsi ole yhtään vähemmän rakas sen jälkeen ja joka tukisi isosisarukseksi kasvamisessa? Ja jota yhdessä lukemalla hän ehkä saisi pelkojaan vauvaan ja tulevaan muutokseen liittyen avattua paremmin sanoiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi seuraavat kirjat voisivat olla asiassa avuksi: Alborough: Miro ja uusi veli, Horse: Pikkukani ja uudet vauvat, Leblanc: Kun minusta tuli isoveli, Lobel: Äiti rakastaa aina sekä McAllister: Rakastan sinua, pikku Eelis. Näissä kaikissa käsitellään tunteita, joita pikkusisaruksen syntymä voi aiheuttaa sekä muistutetaan siitä, että rakkautta riittää kaikille.

Rekolan Eetu ja ruma Rusina on hieman pidempi ja humoristinen tarina sisarkateudesta. Myös perinteinen Wolden Sanna ja pikkuveli sekä Robberechtin Tyttö, joka tahtoi takaisin äidin vatsaan, voisi olla mukava lukea yhdessä. Holabirdin Anniina ja pikkusisko -kirjassa pikkukoululainen Anniinan on aluksi vaikea asettua isomman sisaruksen rooliin. Monissa näistä kirjoista korostetaan myös isosisaruksen merkittävää roolia uuden tulokkaan elämässä.

Tutustumisen arvoisia voisivat lisäksi olla Lindgrenin Minäkin haluan siskon, Sternin Äiti kuuluu minulle, Rieckhoffin Ellasta tulee isosisko sekä Gliorin Pikkupöllö ja uusi muna.

Vähän samantyyppistä asiaa on kysytty aiemminkin, lisää vinkkejä voi löytää esimerkiksi näistä vastauksista:

https://www.kirjastot.fi/kysy/loytyisko-4-vuotiaalle-poikalapselle-sopi…

https://www.kirjastot.fi/kysy/millaisia-lastenkirjoja-on-olemassa-uuden…