Otsikko
Mitä elokuvateatterissa lastenlippu maksoi keskimäärin 1972?

Kysytty

Hei,

Olin vappuna 1972 katsomassa Tarzan elokuvaa, joka oli myöskin kirjana/sarjiksena. Tämä oli ensimmäinen elokuvateatteri kokemus ja näin vanhuksena mietin mitä elokuvateatterissa lastenlippu maksoi keskimäärin 1972

Yritin löytää hintoja vanhoista lehdistä huonoin tuloksin.

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen kulttuuritilaston mukaan elokuvalipun keskihinta vuonna 1972 oli 4,33 markkaa.

Summan voi muuntaa nykyrahaksi Tilastokeskuksen rahanarvonmuuntimella. Vuoden 1972 rahamäärää 4,33 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2022 oli 6,20 euroa.

2 ääntä

Kommentit

Keskihinta ei kerro lastenlipun hinnasta juuri mitään. Onneksi käytettävissä on aikalaislähteitä. Niinpä Elokuva- ja televisiokasvatuksen keskuksen sihteeri Inkeri Lius kirjoitti elokuvien ikärajoihin tulossa olleita muutoksia käsitelleessä yleisönosastokirjoituksessa Helsingin Sanomissa 6.1.1972: "Elokuva-alan yhteisten neuvottelujen tuloksena on päätetty pysyttää lastenelokuvien lipun hinta entisellään 2,50 mk. Lastenlipun lunastamiseen on oikeutettu alle 12-vuotias."

Myös lastenelokuvien lehtimainoksissa näkyy mainitun tuohon aikaan usein lastenlipun hinta erikseen, ja vuonna 1972 se vaikuttaa olleen lähes aina tuo mainittu 2,50 mk, eli vuoden 2022 rahassa 3,58 euroa.