Otsikko
Olin lapsena ja nuorena äärimmäisen kiinnostunut Pohjois-Amerikan (hieman toki etelänkin) alkuperäiskansoista ja kahlasin lävitse kaikki teokset. Useimmat ovat…

Kysytty

Olin lapsena ja nuorena äärimmäisen kiinnostunut Pohjois-Amerikan (hieman toki etelänkin) alkuperäiskansoista ja kahlasin lävitse kaikki teokset. Useimmat ovat tiedossani. Pääosin luin tietoteoksia, mutta eräs fiktiivinen teos teki minuun nuorena suuren vaikutuksen. En vain millään muista teoksen nimeä. Tässä muistikuvani:

1)Romaani sijoittuu Pohjois-Amerikkaan. Kertovaa proosaa. Sukusaaga, joka alkaa ehkä 1700-luvulta päättyen 1800-luvun loppuun.

2)Tarina lähtee muistaakseni liikkeelle cherokee/irokeesiheimosta. Monien mutkien ja sukupolvien kautta päätyy preerialle mahdollisesti dakotojen pariin.

3) Kirjan nimessä on ehkä jotain äitiin viittaavaa. Ehkä jopa äiti - sana.

4) Luin kirjan suomeksi, mutta oletan alkukielen olevan englanti.

5) Luettu 90-luvulla.

Kiitos tuhannesti avusta❤️

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla Dee Brownin teos Kantaäiti?

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_10349