Oliko Salon kaupunki, silloinen kauppala 1918 Vapaussodan aikaan punainen ja miten esim. Joensuun kartanon omistajat , samoin Viurilan ja Vuorentaan omistajat…

Kysytty

Oliko Salon kaupunki, silloinen kauppala 1918 Vapaussodan aikaan punainen ja miten esim. Joensuun kartanon omistajat , samoin Viurilan ja Vuorentaan omistajat suhtautuivat asiaan ja miten heitä kohdeltiin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Salon seutu ei ollut kovin "aktiivista" aluetta, sillä mainintoja ei juurikaan löydy sisällissotaa käsittelevässä kirjallisuudessa. Merkittäviä taisteluita ei alueella tapahtunut. Jotakin tietoja punaisten toimista ja punaisesta hallinnosta löytyy mm. kirjoista:
Punaisen Suomen historia 1918.
Marja-Leena Salkola: Työväenkaartien synty ja kehitys punakaartiksi 1917-18 ennen kansalaissotaa osat 1 ja 2. 1985.
Punaisen Suomen historia 1918.
Jussi T. Lappalainen Punakaartin sota osat 1 ja 2. 1981.

Internetistä löytyy jonkin verran tietoa mm. Halikon ja siellä Joensuun kartanon historiasta. "Suomen sisällissodassa Halikko ei kärsinyt vahinkoa, vaikka Vartsala oli voimakasta punakaartien aluetta. Kunta siirtyi rauhanomaisesti punaisten haltuun, samalla kun kartanonomistajat pakenivat kunnasta. Ainoata terroria olivat Joensuun kartanon tilanhoitajan August Canthin murha Vaskiolla ja Perniön meijerin juustomestarin Oskari Kankareen murha Asemanseudulla. Valkoisten lähestyessä Halikkoa, punaiset pakenivat Uskelan kautta itään. Vetäytyessä punaiset räjäyttivät Halikon rautatiesillan. Sodan jälkeen Märynummella teloitettiin 50 ihmistä.[7]" (Wikipedia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Halikko#Historia.)