Oliko antiikin kreikassa urheilua PALJON

Kysytty

oliko antiikin kreikassa urheilua PALJON

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä oli. Antiikin Kreikassa urheilu oli asia, joka yhdisti usein eripuraisia kaupunkivaltioita. Yleisesti ottaen kreikkalaiset olivat enemmän kiinnostuneita yksilölajeista kuin joukkuelajeista. Erilaisia urheilukisoja oli paljon ja ne olivat hyvin suosittuja. Kisoista kuuluisimpia olivat neljä panhelleenistä kisaa, nimittäin Olympian (Zeuksen kunniaksi), Nemean (Zeuksen kunniaksi), Isthmian (Poseidonin kunniaksi) ja Python kisat Delfoissa (Apollonin kunniaksi). Panhelleenisissä kisoissa lajeja olivat juoksu, pituushyppy, kiekonheitto, keihäänheitto, viisiottelu, paini, nyrkkeily sekä pankration, joka oli jonkinlainen nyrkkeilyn ja vapaapainin yhdistelmä. Myös valjakkoajoissa kilpailtiin.

Antiikin Kreikassa urheilulla oli monenlaisia ulottuvuuksia. Panhelleenisissä kisoissa oli esimerkiksi uskonnollinen pohjavire. Ruumiinharjoituksella oli myös moraalinen ja esteettinen ulottuvuus. Sopusuhtainen ja urheilullinen miesvartalo oli antiikin Kreikassa luokan ja aseman merkki.  Tärkeää oli toki myös sotakunnon ylläpito urheilemalla. Urheilu, aivan kuin moni muukin asia antiikin maailmassa, oli hyvin sukupuolittunutta. Kuitenkin esimerkiksi Spartassa naisten urheilulla oli suuri yhteiskunnallinen merkitys, sillä vahvojen äitien katsottiin synnyttävän vahvoja lapsia.

Erinomainen teos aiheesta on Sami Kosken, Mika Rissasen ja Juha Tahvanaisen Antiikin urheilu (Atena 2004).