Otsikko
Pystyykö poliisi jäljittämään "swattaajien" puheluita?

Kysytty

Oletteko kuulleet "swattaamisesta"? Eli esimerkiksi jos striimaat kotona ja myöhemin SWAT tiimi rynnii ovestasi sisään pyssyt ojossa, koska joku ajatteli että olisi hauskaa soittaa TODELLA virheelista tieto sinusta hätänumeroon. Mietin tätä hetki ja haluaisin kysyä, pystyvätkö lain heput jäljittelemään puheluita jotta puhelun tehneet "sankarit" saataisiin vietyä putkaan miettimään että mitäpäs tuli tehtyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Swattaus on Suomessa harvinainen ilmiö. Yhdysvalloissa se on kuitenkin ollut 2010-luvulla ongelma, ja siellä poliisi on jäljittänyt useita swattaajia.

Swattaajat pyrkivät toimimaan anonyymisti, mikä on nykyään internetissä melko helppoa. He eivät yleensä soita suoraan hätänumeroon, koska se yhdistäsi heidät paikallisiin hätäpalveluihin. Sen sijaan he soittavat ei-kiireiseen hätänumeroon ja pyytävät puhelun siirtoa. He käyttävät yleensä VOIP-teknologiaa (Voiceover-IP), jossa puhe muutetaan digitaaliseen muotoon ja siirretään verkon yli. Jos IP-puhelun vastaanottajan puhelin on kytketty perinteiseen puhelinverkkoon, puhelu siirretään puhelinkeskukseen ja muunnetaan paikallispuheluksi. Näin swattaaja saa puhelun vaikuttamaan siltä kuin se tulisi uhrin osoitteen lähialueelta. Swattaajat peittävät myös oman IP-osoitteensa käyttämällä välityspalvelimia (proxy server) ja virtuaalisia erillisverkkoja (VPN). Jos swattaaja on peitellyt jälkiään tarkasti, tarvitaan hänen henkilöllisyytensä selvittämiseen tietotaidon lisäksi paljon aikaa ja resursseja.

Yhdysvalloissa on pyritty ennalta estämään swattauksen tapahtumista antamalla aiheeseen liittyvää koulutusta poliiseille ja hätäkeskuspäivystäjille. Suomessa sisäministeriön tehtävänä on huolehtia siitä, että poliisilla on riittävät edellytykset ennalta estää, paljastaa ja selvittää tietoverkkoihin kohdistuvia ja niitä hyödyntäviä rikoksia. Kyberrikollisuuden torjuntaa varten onkin vuonna 2015 perustettu keskusrikospoliisin kyberrikostorjuntakeskus.

Poliisi siis pystyy jäljittämään ketkä puheluita ovat soittaneet, mutta tämä voi vaatia paljon aikaa, resursseja ja osaamista.

Lisätietoja ja lähteitä:

Guardianin artikkeli aiheesta

Kyberrikollisuuden torjunta:Sisäministeriö

Poliisi-Kyberrikollisuus

Wikipedian artikkeli swattauksesta