Otsikko
Olenko ymmärtänyt oikein, että manner tarkoittaa maa-aluetta? Toisin sanoen jos pohjoisnapajäätikkö sulaisi kokonaan, tilalla olisi vain merta mutta jos…

Kysytty

Olenko ymmärtänyt oikein, että manner tarkoittaa maa-aluetta? Toisin sanoen jos pohjoisnapajäätikkö sulaisi kokonaan, tilalla olisi vain merta mutta jos etelämanner sulaisi kokonaan, tilalla olisi ainakin jossain määrin maata?

Vastaus

Vastattu

Sanakirjamääritelmän mukaisesti manner on 'suuri yhtenäinen maa-alue'. Eteläisen pallonpuoliskon napa-alueella on iso manner. Se on korkealla merenpinnan yläpuolella ja siellä on massivinen määrä jäätä. Pohjoisnavan alla taas on merta ohuen kelluvan jääkalvon alla. Jos napajäätiköt sulaisivat kokonaan, eteläisellä pallonpuoliskolla olisi jäätikön tilalla iso manner, mutta pohjoisessa vain suurten mannerten ympäröimä Pohjoinen jäämeri saarineen.

Lähteet:
Timo Kalevi Forss, Martti Lintunen & Tommi Tukiainen, Napakirja : Arktis ja Antarktis
Kielitoimiston sanakirja | https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/manner