Etsin kirjaa 1800- luvun lopun naparetkeilijöistä

Kysytty

Etsin kirjaa 1800- luvun lopun naparetkeilijöistä, jossa isompi retkikunta lähti tutkimusmatkalle ja jäi loukkoon sään vuoksi. Tästä mainitaa "naparetki" kirjassa. Tai muutkin naparetkeilijöiden kirjat kiinnostavat. Olisiko ehdotuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katastrofaalisesti päättyneitä naparetkiä on ollut useita, esimerkiksi:

- Sir John Franklinin tutkimusretki 1845 https://en.wikipedia.org/wiki/Franklin%27s_lost_expedition

- kaksi Ziegler-retkeä https://www.nationalgeographic.com/culture/article/national-geographic-…

- lisää epäonnistuneita naparetkiä https://history.howstuffworks.com/historical-events/5-polar-expeditions…

Kirjoja naparetkistä tai muista arktiselle alueelle suuntautuneista tutkimus- tai löytöretkistä:

Alexander, Caroline: Endurance - Shackletonin legendaarinen Antarktiksen retki

Chazournes, Yves de: Arctica - Löytöretket maailman navoille

Haddelsey, Stephen: Icy graves - Exploration and death in the Antarctic

Herbert, Kari: Etelänapaa etsimässä

Hertzberg, Rafael: Nordenskiöldin matkat ja retket napamerellä

Kristensen, Monica: Amundsenin viimeinen matka

Lainema, Matti: Ultima Thule - Pohjoiset löytöretket

Levy, Buddy: Labyrinth of ice - the triumphant and tragic Greely polar expedition

Uusma, Bea: Naparetki - Minun rakkaustarinani

Matkakertomuksia:

Amundsen, Roald: Luoteisväylä

Amundsen, Roald: Elämäni ja tutkimusretkeni

Boucht, Christer: Tuulta ja tuiskua

Fiennes, Ranulph: Mad, bad and dangerous to know

Nansen, Fridtjof: Pohjan pimeillä perillä

Nansen, Fridtjof: Suksilla poikki Grönlannin

Nansen, Fridtjof: Yön ja jään matka