Mikä osa Suomesta ja muista Pohjoismaista kuuluu Arktikseen? Entä kuuluuko Suomi koko pinta-alaltaan maailman syrjäseutuihin ja minkä mukaan se määritellään,…

Kysytty

Mikä osa Suomesta ja muista Pohjoismaista kuuluu Arktikseen? Entä kuuluuko Suomi koko pinta-alaltaan maailman syrjäseutuihin ja minkä mukaan se määritellään, onko jokin alue syrjäseutua? Joskus olen kuullut määritelmän, joka muistaakseni meni näin, että jos piirretään ympyrä 100 kilometrin säteellä ja sen sisään jää alle miljoona asukasta, voidaan puhua syrjäseudusta. En yhtään ole varma, menikö se juuri noin. Voin muistaa väärinkin, siitä on jo sen verran aikaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arktis ei ole yksiselitteisesti määritelty käsite, vaan sitä voidaan lähestyä monesta eri näkökulmasta (maantiede, metsänraja, ikirouta, merijää jne.). Yleensä katsotaan, että ehdoton eteläraja on pohjoinen napapiiri, jolloin sen piiriin mahtuvat myös Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisimmat osat sekä Tanskaan kuuluvan Grönlannin pääosa ja Norjalle kuuluvat Huippuvuoret. Islanti jää niukasti napapiirin eteläpuolelle.

Myöskään "syrjäseutu" ei ole täsmällinen käsite, vaan suhteellinen ilmaisu sille, että jonkin maantieteellisen kokonaisuuden (valtio, lääni, kunta tms.) sisällä voidaan puhua keskusalueesta, taajamasta jne. ja toisaalta niiden ulkopuolelle jäävästä "syrjäseudusta". Wikipedian suomenkielinen artikkeli käyttää ilmaisua periferia paljon suppeammassa merkityksessä tarkoittamassa absoluuttista syrjäisyyttä, vaikeaa tavoitettavuutta, köyhyyttä ja kehittymättömyyttä. Esimerkkeinä Maapallon periferioista ovat esimerkiksi Saharan aavikko, Himalajan vuoristo ja Arktis (vaikka Antarktis eli Etelämanner voisi olla vielä parempi esimerkki). Tässä merkityksessä Suomi ei ole miltään osin aitoa periferiaa, vaikka itäisen ja pohjoisen Suomen alueilla onkin laajoja erämaa-alueita. Kokonaan tiettömiä seutuja on kuitenkin vähän, eivätkä ne ole asuttuja.

Suhteellisen periferia-käsitteen näkökulmasta kuitenkin myös Suomi on jakautunut - varsinkin aikaisemmin 1900-luvun alkupuolella - keskuksiin ja periferiaan. Kuitenkin myös niillä alueilla, joita tällä hetkellä pidetään kuolevina ja tyhjentyvinä syrjäseutuina, elintaso on maailman mittakaavassa korkea, saavutettavuus on hyvä ja myös tekninen perusrakenne suunnilleen sama kuin kaupunkikeskuksissakin, joten ne eivät em. Wikipedian ehtoja täytä miltään osin.

Kysyjän mainitseman 100 kilometrin ympyrän periaatteella koko Suomi on syrjäseutua Helsingin metropolialuetta lukuun ottamatta (Helsingin, Espoon, Vantaan ja niiden ympäryskuntien asukasluku on reilusti päälle miljoonan). Muut kasvukeskukset Suomessa (Tampere, Turku, Oulu, Kuopio jne) jäävät kauas miljoonan alapuolelle.

Heikki Poroila