Olen yrittänyt löytää tietoa internetistä siitä, mitä kautta Sibelius kulki Kolille. Internet ei pelastanut kysyvää, mitä sanoo kirjasto?

Kysytty

Olen yrittänyt löytää tietoa internetistä siitä, mitä kautta Sibelius kulki Kolille. Internet ei pelastanut kysyvää, mitä sanoo kirjasto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jean Sibelius teki vuoden 1909 syksyllä matkan Kolille lankonsa Eero Järnefeltin kanssa. Matkasta on kerrottu mm. Karl Ekmanin Sibelius-elämäkerrassa, ja kirjaa on siteerattu myös Suomen matkailu -lehdessä 1955:5, jossa on pitkä artikkeli aiheesta Sibelius ja Koli. Matkareitistä on sen verran kerrottu, että Sibelius tuli Kolille vesiteitse: "Koko matka kesti viikon, oleskelu Kolilla, jonne saavuttiin vesitse iltamyöhällä, hieman toista vuorokautta, ja itse vuorella oltiin vain muutama tunti. Mutta tämä elämys oli unohtumaton."

Myös Kolin luonnonmaisemien vaikutusta Sibeliuksen neljänteen sinfoniaan on käsitelty hänen elämäkerroissaan.

Sanomalehti Karjalaisessa on ollut artikkelisarja Taiteilijoita Kolilla. Osassa 6: Sibelius ja Kolin maisemat, kerrotaan vuoden 1909 Kolin matkasta ja siitä kuinka Sibelius kuljeskeli Kolin maisemissa. Silloin Koli ei ollut vielä mikään turistipaikka. Artikkelissa kerrotaan myös vuoden 1892 häämatkasta Ainon kanssa Kolin vastarannalle Pielisjärven rannalle. Vuoden 1892 matkasta Pohjois-Karjalassa on artikkelissa seikkaperäisempi kuvaus.

Lähteet:
Karl Ekman: Jean Sibelius. 2. p. 1935.
Suomen matkailu 1955:5, s.7-10 (Immeli, Heikki: Sibelius ja Koli)
Karjalainen 23.2.1990, s. 14 (H-Timonen, Terttu: Sibelius ja Kolin maisemat)