Olen yrittänyt etsiä paikkaansa pitäviä kirjoja viikinkiajan riimuista, jumalista sekä tatuoinneista kiinnostuneena etsin kirjaa, jossa kiinalaisia merkkejä ja…

Kysytty

Hei! Olen yrittänyt etsiä paikkaansa pitäviä kirjoja viikinkiajan riimuista, jumalista sekä tatuoinneista kiinnostuneena etsin kirjaa, jossa kiinalaisia merkkejä ja symboleita ja niiden selitykset etten ota vääränlaista kuvaa itseeni. Voisitko suositella jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riimukirjoitusta on esitelty mm. Heikki Ojan teoksessa Riimut: viestejä viikingeiltä. Kirja kertoo myös riimutaiteilijoista ja löytyneistä riimuesineistä. Riimuista kerrotaan myös teoksessa Muinaisen maailman suuret salaisuudet, mutta siinä on riimut ovat vain yksi aihe monien muiden joukossa. Riimumerkkejä löytyy myös Rudolf Kochin teoksesta Merkkien kirja. Viikinkien elämästä yleensä kertoo Richard Hallin teos Matka viikinkien maailmaan. Internetissä riimuista kerrotaan Runebergistä riimuihin -verkkosivustossa osoitteessa http://www.jyu.fi/gammalsvenska/runkunskap.htm

Kiinan kielen merkkejä löytyy mm. seuraavista teoksista:

Arponen, Annikki: Kiina-suomi sanakirja
Björkstén, Johan: Learn to write chinese characters
Huang, Paulos: Katsaus kiinan kielen kirjoitusmerkkeihin
Li, Guangyun: Suomi-kiina suursanakirja
Lin, Patrick: 500 basic chinese characters. A speedy elementary course
Lindqvist, Cecilia: Merkkien valtakunta. Kertomus kiinalaisista ja heidän kirjainmerkeistään

Jos kotikuntasi kirjastosta ei löydy mainittuja teoksia, niitä voi tilata kaukolainana muista kirjastoista.