Olen yrittänyt etsiä Mathilda ”Tilly” Soldanin ja hänen poikansa Nils Björn ”Nisse” Soldanin (isä Juhani Aho) tarkkoja syntämä- ja kuolinpäiviä. En ole…

Kysytty

Hei,
olen yrittänyt etsiä Mathilda ”Tilly” Soldanin ja hänen poikansa Nils Björn ”Nisse” Soldanin (isä Juhani Aho) tarkkoja syntämä- ja kuolinpäiviä. En ole onnistunut löytämään kun vuosiluvut.

Toinen mieltä askarruttava seikka on kirja, josta olen kuullut. Minulle on kerrottu, että Matti Yrjänä Joensuu olisi kirjoittanut kirjan, jossa ryöstetään (ja kuvaillaan hyvin tarkasti kuinka) pankki Helsingin Töölössä osoitteessa Museokatu 18. Olen tutkinut tietokantoja ja alkanut epäillä, että kirjailija onkin joku muu kuin Joensuu, jonka kirjoista löytyy hyvin tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matilda (Tilly) Soldan oli syntynyt 16.2.1873 ja hän kuoli 6.9.1931. Tiedot ovat peräisin Tuula Levon todellisuuspohjaisesta romaanista ”Neiti Soldan” (Otava, v. 2000) ja Järvenpään taide-museosta.
Nils Björn (Nisse) Soldan oli syntynyt 6.10.1902 ja hän kuoli 9.9.1953. Lisätietoja hänestä löytyy Suomen Kansallisbiografian osasta 9 (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, v. 2007) ja Wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Soldan .

Matti Yrjänä Joensuun kirjassa ”Harjunpää ja rakkauden nälkä” tapahtuu pankkiryöstö Museokatu 18:ssa Helsingissä. Helsinki-aiheisia kirjoja voi etsiä Tarinoiden Helsinki –sivustolta esim. kadunnimen perusteella: ’selaa paikkoja’ – ’kirjoita osoite’. http://www.tarinoidenhelsinki.fi/ .

Jatkossa kannattaa lähettää eri aiheita käsittelevät kysymykset erikseen. Näin kysymyksiin vastaaminen sujuu joustavammin ja mahdollisesti nopeamminkin.

1 ääntä

Kommentit

Tillyu Soldanin vaatimaton hauta on tammisaaren "uudella" hautausmaalla Raaseporintien varrella. haudalla on vaatimaton puinen risti, jossa metallinen nimilaatta.
En ole saanut selville miksi hänet on haudattiin tänne. Lieneekö yhteys täällä toimineeseen ruotsinkieliseen sairaanhoitajajien kouluun?