Olen yrittänyt etsiä 1960-luvulla tai aiemmin ilmestynyttä nuortenkirjaa, jonka nimi melko varmasti oli Nuori neiti Zora. Se taisi olla jugoslavialainen tai…

Kysytty

Hei, olen yrittänyt etsiä 1960-luvulla tai aiemmin ilmestynyttä nuortenkirjaa, jonka nimi melko varmasti oli Nuori neiti Zora. Se taisi olla jugoslavialainen tai albanialainen kirja, kertoi arviolta 15-vuotiaan punatukkaisen tytön kasvutarinan ja sisälsi ihania luontokuvauksia esimerkiksi Adrianmerellä kalastamisesta. Onkohan sinulla tietoa tällaisesta kirjasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja on varmaankin sveitsiläisen Kurt Heldin "Zora punatukka" ("Die Rote Zora"). Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1930-luvulle pikkukaupunkiin Kroatian rannikolle ja päähenkilö on - kuten kirjan nimestäkin voi arvata - punatukkainen Zora-tyttö. Kirja ilmestyi suomeksi vuonna 1961 WSOY:n kustantamana.

Lähteet:
https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI
http://de.wikipedia.org/wiki/Die_Rote_Zora
Hel, Kurt: Zora punatukka. WSOY, 1962.