Olen unohtanut kirjan ja kirjoittajan nimen. Olisin niiden selviämisestä kovin kiitollinen. Kirjailija on nainen ja englanninkielinen ehkä kirjallisuuden…

Kysytty

olen unohtanut kirjan ja kirjoittajan nimen.
Olisin niiden selviämisestä kovin kiitollinen.
Kirjailija on nainen ja englanninkielinen ehkä kirjallisuuden opettaja yliopistossa.
Kirjan juoni: Nainen perii isältään arvotalon Lontoosta.
Isä ja äiti ovat varakkaita argeologeja jotka ovat tutkineet
pohjoisafrikassa.
Naisen äitisuhde on jäätävä eli sitä eiole ollut koskaan.
Perityn talon jossa nainen on kasvanut aikuiseksi vintiltä/ ullakolta
löytyy arkku ja siinä isän kirje jossa varoitetaan sisällöstä.
Jos nainen haluaa menneisyyden jättä silleen niin ei kannata
tutustua arkun siältöön.
Nainen kuitenkin tutustuu sisältöön.
Juoni jatkuu rinnakkain kahdessa aikatasossa ja kahden naisen
tarinaa kertoen. Toinen naisen vuorikiipeilyä pohjoisafrikassa ja
toinen tuareginaisen tarinaa pohjosafrikassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja saattaisi olla Jane Johnsonin Saharan tytär (Tammi, 2011). Kustantajan esittelyteksti kirjan takakannessa kuvailee tarinaa seuraavasti:

Arkeologi-isä jättää Isabellelle perinnöksi mystisen laatikon, jonka sisällä on kirje ja erikoinen pohjoisafrikkalainen amuletti. Isabelle ottaa amuletin mukaansa lähtiessään kiipeilylomalle Marokkoon. Siellä Isabelle joutuu onnettomuuteen, josta hänet pelastaa berberimies Taïb. Yhdessä Taïbin kanssa Isabelle päätyy kaiken mullistavalle matkalle Saharan hiekka-aavikolle.
Mariata kuuluu aavikolla elävään hunnun kansaan, tuaregeihin. Hän elää aikana, jolloin perinteinen paimentolaiselämä on muuttumassa yhä vaikeammaksi ja vaarallisemmaksi. Voimakastahtoisen ja arvonsa tuntevan Mariatan elämä on hurja seikkailu, johon kuuluu sekä suurta surua että suurta rakkautta.
Arvoituksellinen amuletti yhdistää Isabellen ja Mariatan tarinat. Vähä vähältä heille molemmille paljastuu, minkälaisia salaisuuksia aavikolle kätkeytyy.