Olen pitkäaikaisena leffaharrastajana tutustunut viimeaikoina tanskalaisen ohjaajan Lars von Trierin tuotoksiin. Hänen uusin teos, vuonna 1998 ensi-iltansa…

Kysytty

Olen pitkäaikaisena leffaharrastajana tutustunut viimeaikoina tanskalaisen ohjaajan Lars von Trierin tuotoksiin. Hänen uusin teos, vuonna 1998 ensi-iltansa saanut "Idiootit - idioterne" on ollut erittäin hankala saada käsiin.
Selailinkin netistä mahdollista saatavuutta, ja ainut paikka mihin hakumoottori minut ohjasi, oli Oulun kaupunginkirjaston sivut. Ajattelinkin vierailla seuraavaksi oman kaupunkini (Vaasan) kirjaston sivuilla, jossa usein surffaan, mutta en löytänyt ollenkaan elokuvahakemistoa. Jos sellainen on olemassa, se on liian vaikeasti löydettävissä, jos ei, niin siitä olisi netin käyttäjille suuri apu.
Palaisin kuitenkin vielä elokuvaan jota aiemmin kyselin, jos teiltä sellainen löytyy (tulen paikan päälle ensi tilassa tarkistamaan), niin loistavaa. Jos ei, toivoisin että se hankittaisiin, mikäli ei ole mahdollista, olisi iloinen uutinen mikäli sen pystyisitte kaukolainalla järjestämään. Vuonna 1999 Berliinin elokuvajuhlien kansainvälinen jury antoi Oscar-palkintoon verrattavissa olevan Hopeisen karhun kyseiselle elokuvalle. Se on draama, ja ikäsuositus on K-16. Paikallisista leffavuokraamoista on turha mennä hakemaan mitään muita kuin amerikkalaisia hittielokuvia, jotka eivät välttämättä kaikkia miellytä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

von Trierin uusin teos on Dancer in the Dark. Se löytyy meiltä Vaasan kaupunginkirjastosta, samoin pari muuta hänen teostaan. von Trierin elokuvat löytyvät meiltä aineistoreksiteristä hakemalla ohjaajan nimellä. Kun on kysymys von Trieristä, kannattaa huomioida nimen kirjoitusasu ja se, että haku kannattaa tehdä pelkällä nimelä Trier, http://lib.vaasa.fi:8080/ .

Todennäköisesti emme tule hankkimaan "Idiootit" -elokuvaa, vaikka se onkin kieltämättä laadukas filmi. Mutta meidän kauttamme se voidaan tilata kaukolainaksi, ainakin Tampereen kaupunginkirjastossa se näyttää olevan. Sinä voit tulla tänen paikan päälle tekemään kaukolainatilauksen.

Meillä ei ole mitään tiettyä elokuvahakemistoa tietokannassamme. Voit tulla katsomaan kyseistä paperiversiota tänne kirjastoon. Lisäksi voit rajata aineistohaun kohdistumaan pelkästään videotallenteisiin.

Pyrimme hankkimaan kokoelmiimme laadukkaita elokuvia, ja juuri sellaisia, joita ei välttämättä löydy videovuokraamojen hyllyistä. Mutta aineistomäärärahat asettavat meillekin rajoituksia.

5 ääntä

Kommentit

kaikki trierin elokuvat ovat huippu laatua.