Otsikko
Osaisitteko suositella materiaaleja liittyen saamelaisiin ja saamelaiseen kulttuuriin?

Kysytty

Olen ottanut tavaksi opetella jotakin aiheeseen liittyvää erilaisina juhla- ja liputuspäivinä. Näistä saamelaisten kansallispäivä on itselleni ongelmallinen, sillä en oikein tiedä, mistä löytäisin jotakin kiinnostavaa aineistoa aiheeseen liittyen. Kysymykseni on siis seuraava: osaisitteko suositella joitakin materiaaleja (kirja, dokumentti, podcast, verkkosivu...) liittyen saamelaisiin ja saamelaiseen kulttuuriin? Kielistä suomi ja englanti sujuvat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamelaisuuteen liittyvää kirjallisuutta on julkaistu runsaasti. Tietokirjallisuudesta löytyy sekä yleisesityksiä saamelaisten kulttuurista että teoksia tarkemmin rajatuista teemoista. Saamelaisuuteen liittyvää aineistoa voi selata esimerkiksi Vaskin verkkokirjastossa hakusanalla "saamelaiset". Myös kirjastot.fi:n Makupalat-palvelusta löytyy paljon vinkkejä saamelaisiin ja saamelaisuuteen liittyvistä aineistosta.

Valitsin oheiseen listaan muutamia viime vuosina ilmestyneitä tietokirjoja, jotka voisivat sisältönsä puolesta toimia johdatuksena aiheeseen.

Kirjallisuutta

Elin Anna Labba: Herrarna satte oss hit: Om tvångsförflyttningarna i Sverige (Norstedts, 2020)

Juha Pentikäinen & Risto Pulkkinen: Saamelaisten mytologia (SKS, 2018)

Kukka Ranta & Jaana Kanninen: Vastatuuleen: Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta (S&S, 2019)

Veli-Pekka Lehtola: Entiset elävät meissä: Saamelaisten historiat ja Suomi (Gaudeamus, 2022)

Veli-Pekka Lehtola: Saamelaiset: historia, yhteiskunta, taide (Puntsi, 2015)

Veli-Pekka Lehtola: Saamelaiskiista: Sortaako Suomi alkuperäiskansaansa? (Into, 2015)