Miksi Deborah Spungenin kirjoittama kirja on ainakin minun lähikirjastossani luokassa 84.2 eli romaaneissa? Sehän kertoo todellisista ihmisistä ja todellisista…

Kysytty

Miksi Deborah Spungenin kirjoittama kirja on ainakin minun lähikirjastossani luokassa 84.2 eli romaaneissa? Sehän kertoo todellisista ihmisistä ja todellisista asioista, joten eikö sen pitäisi olla luokassa 99.1 eli elämänkerroissa, koska siinähän Deborah Spungen kertoo tyttärensä Nancystä, joka oli todellinen henkilö ja kirjan tapahtumat ovat tapahtuneet oikeasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuudessa ei mene automaattisesti niin, että kirja olisi tietokirjallisuudessa eli esimerkiksi elämäkerroissa, jos se kertoo todellisista henkilöistä. Esimerkiksi monissa historiallisissa romaaneissa on henkilöinä todella eläneitä ihmisiä, mutta silti ne eivät ole elämäkertoja, koska kerrontapa on kaunokirjallinen. Näin on myös ”Nancyn” laita, sillä se on kirjoitettu romaanin muotoon vuoropuheluineen, joiden sanat eivät varmasti ole aivan aitoja. Tosin meillä pääkaupunkiseudulla joissakin kirjastoissa kirja on laitettu elämäkertoihinkin.

Kaunokirjallisuuden ja tietokirjallisuuden raja voi olla toki häilyvä. Jörn Donnerin ”Mammutti” on enemmän tai vähemmän lähdeaineistoon perustuva, mutta se luokitellaan kaunokirjallisuudeksi. Toisaalta etenkin populaari historiankirjoitus on usein luonteeltaan jossakin määrin tarinamaista, ja erityisesti vanhat historiankirjat saattavat tuntua kaunokirjallisuudelta ja olla nykytiedon valossa kuviteltuja, koska uudempi tutkimus on täsmentänyt asioita.

3 ääntä

Kommentit

Muisto Itä-Helsingistä. Itäkeskuksen kirjastossa oli ranskanharrastukseni huippuvuosina ranskalaisen Marcel Pagnolin lapsuusmuistelmien sarjan eri osat luokiteltu eri tavalla. Lukija ei huomannut niiden esitystavassa eroa.