Olen ostanut kirpparilta 60-70 luvun hopea koruja. Kaksi niistä on M.J. Hyvärisen. Niissä on merkki zi suorakaiteen sisällä. Mitä se tarkoittaa? Muissakin…

Kysytty

Hei,
Olen ostanut kirpparilta 60-70 luvun hopea koruja. Kaksi niistä on M.J. Hyvärisen. Niissä on merkki zi suorakaiteen sisällä. Mitä se tarkoittaa? Muissakin koruissa on tämä zi vai onko se z1,mutta niissä on eri tekijän leimat,kuten fl ja ms. Onko kyseessä suomalainen hopea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys vaatii vastaajakseen korualan asiantuntijan. Suomalaista korutaidetta käsittelevät teokset keskittyvät vanhempiin koruihin. Designmuseo on juuri julkaissut teoksen Koru Suomessa, jossa on jo mukana uudempia tekijöitä. Esimerkiksi Gloria antiikilla on palvelu, jossa he vastaavat valikoiden heille osoitettuihin kysymyksiin - kysymyksen voi lähettää sähköpostitse: antti.karjalainen@sanomamagazinet.fi, palstan nimi on mikä/missä/miten.