Olen muutamalta henkilöltä kuullut, että he kuten minäkin, ovat kuulleet lapsena puhuttavan, että graf Zeppelin (tai vastaava ilmalaiva) voi laskeutua…

Kysytty

Hei!
Olen muutamalta henkilöltä kuullut, ette he kuten minäkin, ovat kuulleet lapsena puhuttavan, että graf Zeppelin (tai vastaava ilmalaiva) voi laskeutua Helsingin Hakaniemen Arena-talon katolle. Katon mittasuhteet mahdollistaisivat tämän ja se olisi otettu huomioon jo taloa rakennettaessa.
Olisiko mahdollista saada varmuutta tähän tarinaan vai olisiko se vain urbaani legenda?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Helsingin kaupunginmuseoon  sekä Arkkitehtuurimuseoon, mutta sieltä ei ole vielä tullut vastausta.

Muista käytettävissä olevista lähteistä, kuten Helsingin Sanomien Aikakoneessa olevista artikkeleista, ei löytynyt vahvistusta sille, että katto olisi varta vasten suunniteltu ilmalaivalle.

Talon piirustukset teki Lars Sonck ja se valmistui kahdessa vaiheessa vuosina 1924 ja 1929. Kirjasta Herrasväen ja työläisten kaupunki käy ilmi, että Arenan kaltaisen, korttelinkokoisen asuin- ja liiketalon rakentaminen oli aikanaan suurisuuntainen hanke. Ehkä tieto siitä, että näin valtavan rakennuksen katolle mahtuisi myös ilmalaiva, on saanut ihmiset ajattelemaan, että tämä on ollut tarkoitus alunperinkin.

Yle:n Elävässä arkistossa on video ja pieni juttu (linkki uutiseen ei valitettavasti toiminut) ilmalaiva Graf Zeppelinin odotetusta vierailusta syyskuussa 1930, jonka johdosta Viikin pelloilta oli raivattu iso laskeutumistila. Säätilan vuoksi laskeutuminen kuitenkin peruttiin. Eli ainakaan tuolloin ei oltu ajateltu hyödyntää Arenan talon kattoa.

Lähde:

Nenonen, Kaija ja Toppari, Kirsti: Herrasväen ja työläisten kaupunki : Helsingin vanhoja kortteleita 2 (Sanoma Osakeyhtiö 1983), s. 90-93.

Yle.fi 08.09.2006 Ilmalaiva leijuu Helsingin yllä (luettu 15.10.2019)

Wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Arenan_talo (luettu 15.10.2019)