Olen musiikin harrastelija ja harmittaa, kun en löydä siihen nuotteja ja sanoja. Nyt olisi etsinnöissä tämä Armin ja Dannyn kaunis kappale, ME VAIN. Voisiko…

Kysytty

Hei, olen musiikin harrastelija ja harmittaa, kun en löydä siihen nuotteja ja sanoja. Nyt olisi etsinnöissä tämä Armin ja Dannyn kaunis kappale, ME VAIN. Voisiko joku neuvoa yleensäkin, mistä voisi hankkia tällaisia. Mistähän ne yhtyeet hankkivat nuottinsa ja sanat niihin? Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kyse on suosituista viihdesävelmistä, paras lähde ovat erilaiset nuottikokoelmat, joita on julkaistu paljon ja julkaistaan uusina paketteina myös jatkossa. Hyvään alkuun pääsee esimerkiksi sarjalla Suuri toivelaulukirja, jossa on ilmestynyt jo 24 osaa ja lukuisia teemaosia. Kannattaa mennä tutustumaan oman kirjaston tarjontaan ja jos se on liian pieni, kokoelmia voi tilata myös kaukolainaksi isommista kirjastoista. Kirjaston musiikkiosasto on ehdottomasti paras paikka lähteä hakemaan harrastajalle soitettavaa ja laulettavaa, koska musiikkikauppoja on varsin harvassa.

Toisaalta on niin, että suinkaan kaikkia maailman lauluja ei ole julkaistu nuottina, joten jokaista mielikappalettaan ei välttämättä voi edes tavoitella. Esmerkiksi tämä Veikko Samulin säveltämä ja Juha Vainion sanoittama Me vain on julkaistu nuottina (sanoineen) vain yhdessä suhteellisen harvinaisessa nuottikokoelmassa Danny & Armi (Scandia 1979). Se löytyy kyllä esimerkiksi HelMet-kokoelmasta, josta sen saa kaukolainaksi (varauslinkki http://luettelo.helmet.fi/record=b1493961~S9*fin), mutta tällä hetkellä tuosta ainoasta kappaleesta on kaksi varausta eli ihan heti sitä ei saa. Myös Tampereen kaupunginkirjaston kappaleesta on pari varausta, mutta Varastokirjastossa on vapaana yksi kappale, jonka voi tilata oman kirjaston kautta (hyllytunnus NU9600337).

Heikki Poroila