Olen miettinyt jo pitkään seuraavaa: Miksi joidenkin kirjojen kannessa tai viimeistään ensimmäisellä sivulla ilmoitetaan otsikon jälkeen "romaani" tai jotakin…

Kysytty

Hei, olen miettinyt jo pitkään seuraavaa: Miksi joidenkin kirjojen kannessa tai viimeistään ensimmäisellä sivulla ilmoitetaan otsikon jälkeen "romaani" tai jotakin muuta vastaavaa? Eikö tämä käy jo selväksi, jos avaa kirjan ja selaa vähän? Vai onko tämä jonkinlainen myyntivaltti...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaunokirjallisen teoksen lajin ilmaiseminen on vanha perinne, jota jotkut tekijät ja kustantajat edelleen harrastavat, jotkut toiset eivät. Varsinkin hyvin lyhyisiin ja yleisluontoisiin julkaisun nimiin liitetään mielellään jonkinlainen "selite", jottei synny turhia väärinkäsityksiä.

Vaikka asia on useimmiten ilmeinen sen jälkeen, kun julkaisu on lukijan kädessä, voi tällaisella täsmenteellä olla esimerkiksi kirjastojen luetteloissa selventävä vaikutus. Esimerkiksi "Aura : Romaani" erottaa sen selkeästi auroja käsittelevästä tietokirjasta tai runokirjasta "Aura : Runoja".

Harvemmissa tapauksissa tällaisella alanimekkeellä halutaan myös korostaa teoksen fiktiivistä luonnetta. Jos kirjan nimestä ei voi päätellä - eikä aina myöskään itse tekstistä -, että esimerkiksi taiteilijaelämäkerralta vaikuttava teos onkin fiktiivinen, asian voi varmistaa alanimekkeellä "Romaani" tai jotain lennokkaampaa. Jos kirjan nimi synnyttää voimakkaan mielikuvan tietoteoksesta, on varmaan kaikkien kannalta hyvä selventää asiaa.

Hyvin omaperäisen nimen saaneiden kaunokirjallisten teosten yhteydessä nämä alanimekkeet ovatkin harvinaisempia, koska sekaantumisen riski on pienempi.

Heikki Poroila