Olen miettinyt, että kun säätilassa on sekä asteluku, että se miltä se tuntuu, että miten se määritellään ja kuka sen määrittää? Jos säätila on esimerkiksi…

Kysytty

Hei!
Olen miettinyt, että kun säätilassa on sekä asteluku, että se miltä se tuntuu, että miten se määritellään ja kuka sen määrittää? Jos säätila on esimerkiksi 22astetta, mutta se tuntuukin kaksi astetta kylmemmältä tai lämpimmältä niin miten se voidaan todeta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sään ennustaminen on meteorologin työtä. Tuuli ja ilmankosteus vaikuttavat lämpötilan tuntuun iholla. Esimerkiksi tuulen voimistuminen talvella saa lämpötilan tuntumaan kylmemmältä ja toisaalta sitten lämpimällä ilmalla suuri ilmankosteus vähentää kosteuden haihtumista ja ilma tuntuu siksi tukalammalta kuin mitä lämpömittari näyttää.

Lisätietoa:

Mitä tarkoittaa "tuntuu kuin" -lämpötila? - Forecan Sääpedia
Ilmatieteen laitos