Olen lukenut seuraavat kirjat koskien Istanbulia: Mika Waltari, Pierre Loti, Elsa Lindberg-Dovlette, Mary Montagy. Löytyykö muita vastaavia kirjailijoita kuten…

Kysytty

Olen lukenut seuraavat kirjat koskien Istanbulia: Mika Waltari, Pierre Loti, Elsa Lindberg-Dovlette, Mary Montagy. Löytyykö muita vastaavia kirjailijoita kuten esim. Pierre Loti ja Elsa Lindberg-Dovlette suomen- tai ruotsinkielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan samantyyppistä kirjaa kun mainitsemasi en löytänyt. Matkakirjoihin lukeutuvia Turkki/Istanbul-teoksia ovat Ulla Britta Ramklinin Bosporen : mellan Gyllene Hornet och Svarta havet, Henrik Nordbrandtin Brev från en ottoman, Tomas Anderssonin ja Stefan Foconin Turkarnas land, Tapio Hiisivaaran Tarunhohtoinen Turkki sekä Jason Goodwinin Horisontens härskare. Kaunokirjallisuudessa Istanbulia käsitellään pääasiallisesti rikoskirjallisuudessa. Tällaisia kirjailijoita ovat esim. Jason Goodwin (eunukki ja etsivä 1830-luvun Istanbulissa) ja Barbara Nadel. Nobelkirjailija Orhan Pamukin kirjat sijoittuvat Istanbuliin, kuten Alan Drewin Vesipuutarhat ja Serdar Özkanin Kadonnut ruusu (filosofinen ja psykologinen romaani).