Olen kuullut, että poron sarvet olisivat hyvin lämpimät, melkein kuumat, kun eläin elää. Onko väitteessä perää?

Kysytty

Olen kuullut, että poron sarvet olisivat hyvin lämpimät, melkein kuumat, kun eläin elää. Onko väitteessä perää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Poro kasvattaa uudet sarvet joka vuosi ja kasvaessaan sarvet voivat tuntua lämpimiltä. Tämä johtuu siitä, että sarvet kasvavat samettimaisen nahan suojassa, jossa veri pääsee kiertämään aina sarvien kärkiin asti. Kun sarvet ovat kasvaneet täyteen mittaansa, samettinen nahka irtoaa paljastaen luiset sarvet, jotka eivät ole lämpimät.

Lähde: The real Rudolph : a natural history of the reindeer / Tilly Smith. Sutton, 2006.