Olen koulutukseltani tradenomi- ylempi amk. Koulutusohjelmani on organisaation ja talouden johtaminen. Mikä olisi paras väylä minulle suorittaa kirjasto- ja…

Kysytty

Hei.
Olen koulutukseltani tradenomi- ylempi amk. Koulutusohjelmani on organisaation ja talouden johtaminen. Mikä olisi paras väylä minulle suorittaa kirjasto- ja informaatioalan opinnot? Vai voinko päästä tällä tutkinnolla suoraan kirjastonhoitajaksi? Ala kiinnostaa kovin.

Vastaus

Vastattu

Laissa ei nykyään määritellä tarkasti minkälainen koulutus yleisten kirjastojen henkilökunnalla pitää olla. Kirjastolaki toteaa henkilökunnasta näin:

"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan."

Teoriassa ja lain puitteissa nykyinen tutkintosi siis riittää, mutta käytännössä olisi hyvä, että siihen sisältyisi informaatiotutkimuksen tai kirjasto- ja tietopalvelualan opintoja. Ainakin työllistyminen olisi todennäköisempää niin.

Avoimessa yliopistossa on mahdollisuus suorittaa informaatiotutkimuksen opintokokonaisuuksia.

Jos haluat suorittaa kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinnon, niin sinun pitää hakea ja päästä tutkinto-opiskelijaksi yhteishaun hakumenettelyn kautta. Seuraavan kerran tradenomi (AMK), kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus on haettavana kevään toisessa yhteishaussa ajalla 17.-31.3.2021. Mikäli pääsee tutkinto-opiskelijaksi, tehdään opintojen alussa henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) yhdessä koulutuksen vastuuopettajan kanssa, siinä huomioidaan hyväksilukuina mm. aiempi osaaminen ja mahdolliset aikaisemmin suoritetut AMK-tasoiset opinnot. Aikaisempien opintojen hyväksi lukemisesta osaksi tutkintoa päättää koulutuksen vastuuhenkilö. Tämäkin reittiä kannattaa siis harkita.

Tiedoksi, että SeAMKissa on alkaa tammikuussa avoimen AMKin puolella opintokokonaisuus: Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi 2021. Lisätietoa koulutuksesta löytyy täältä: https://www.seamk.fi/hakijalle/avoin-amk/laajat-opintokokonaisuudet/kirjasto-ja-tietopalvelualan-korkeakouludiplomi-2021/

Kaikki kirjastoalan koulutusta järjestävät tahot löytyvät täältä:

https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/