Olen kirjoittanut tarinan joka sisältää voimakkaita kohtauksia niin onko sensuuri sääntöjä mitä kirjan/tarinan kirjoittaja tulisi tietää?

Kysytty

Olen kirjoittanut tarinan joka sisältää voimakkaita kohtauksia niin onko sensuuri sääntöjä mitä kirjan/tarinan kirjoittaja tulisi tietää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa jokaisella on lähtökohtaisesti sananvapaus, mutta sitä rajoitetaan monin tavoin lainsäädännön perusteella. Sananvapaudesta on säädetty perustuslain 12 §:ssä:
"Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla."

Helsingin yliopiston viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaaren mukaan lainsäädännössä on säädetty rangaistavaksi lukuisia tekoja, jotka perustuvat tai voivat  perustua julkaistun viestin sisältöön. Julkaistun viestin sisältöön perustuvista rikoksista säädetään rikoslaissa (1889/39), kuten esimerkiksi:

- kunnianloukkaus (RL 24:9)
- yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen (RL 24:8)
- kiihottaminen kansanryhmää vastaan (RL 11:10)

Lisätietoja:

- Korpisaari Päivi. Sananvapauslainsäädäntö 2000-luvulla (julkaisussa Nordenstreng, Kaarle. Sananvapaus Suomessa. 2015)
- Tiellä sananvapauteen: suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja. https://sananvapauteen.fi/