Olen kiinnostunut Venäjän historiasta, ja varsinkin Venäjän tsaarista Nikolai II:sta ja hänen perheestään. Voisitteko kertoa, mitä kirjoja voisin lukea, jotta…

Kysytty

Olen kiinnostunut Venäjän historiasta, ja varsinkin Venäjän tsaarista Nikolai II:sta ja hänen perheestään. Voisitteko kertoa, mitä kirjoja voisin lukea, jotta saisin tähän liittyviä tietoja, eli Nikolai II:n elämästä, hänen sortokautensa Suomea kohtaan, ja hänen perheestään ja elintavoistaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nikolai II:sta on saatavissa lukuisia kirjoja kirjastoissa. Alla on luettelo kirjoista, jotka
käsittelevät Venäjän keisareita ja heidän perheitään:
Cowles, Victoria: Romanovit: koko Venäjänmaan keisarit, 1972
De Jong, Alex: Rasputin ja hänen aikansa, 1984
Essad Bey: Nikolai II, 1936
Massie, Robert K: Nikolai ja Aleksandra. 2 p, 1987
Massie, Robert K: Romanovit: keisariperheen viimeinen luku, 1996
Radzinski, Edvard: Viimeinen tsaari: Nikolai II:n elämä ja kuolema, 1992
Tuomi-Nikula, Päivi: Keisarit kesälomalla Suomessa, 2002
Vassili, Paul: Keisarihovista kulissien takaa, 1917
Warner, David: Venäjän tsaarit, 2002
Virubova, Anna: Anna Virubova – keisarinnan hovineiti, 1987

Seuraavat teokset kuvaavat laajemmin Suomen autonomista asemaa Venäjän valtakunnan osana tsaarien aikana, mukaan lukien Nikolai II:n hallituskausi:
Juva, Einar W.: Suomen kansan historia 5., 1967
Kansakunna historia 5, 1974
Suomen hallitsijat : kuninkaat, keisarit ja presidentit, 2000
Suomen historia 6, 1987
Turpeinen, Oiva: Suuriruhtinaan Suomi (5), 2004
Venäläinen sortokausi Suomessa, 1960

Lisämateriaalia kirjaston kokoelmista voit hakea aineistotietokannasta Internetissä osoitteessa : http://kirjasto.kuopio.fi/.