Otsikko
Olen jostain lukenut tämmöisen ajatuksen: "tärkeintä tytön elämässä ei ole se, mitä pojat hänestä sanovat, vaan mitä toiset tytöt hänestä ajattelevat" mutta en…

Kysytty

Hei! Olen jostain lukenut tämmöisen ajatuksen: "tärkeintä tytön elämässä ei ole se, mitä pojat hänestä sanovat, vaan mitä toiset tytöt hänestä ajattelevat" mutta en saa päähäni, että onko Anni Polva, Astrid Lindgren, Tove Jansson, Eeva Kilpi vai kuka lienee tämän viisauden kirjoittanut?

Vastaus

Vastattu

Astrid Lindgrenin kirjassa Kerstin ja minä (Kerstin och jag, 1944) sanotaan äidin aina tapaavan saarnata Kerstinille ja Barbrolle, 16-vuotiaille kaksosille: "Tytölle ei ole tärkeintä, että pojat pitävät hänestä. Tärkeintä on, että hän on sellainen, että hänen oma sukupuolensa hyväksyy hänet."

Olisiko tämä etsimäsi ajatus?

Kerstin ja minä suomennettiin 1. kerran 1949. Yllä oleva sitaatti on neljännestä painoksesta, Otava 2003, suomentajana Heliä-Kaarina Salminen ja se löytyy sivulta 78.