Otsikko
Olen joskus kirjoittanut itselleni muistiin seuraavanlaisen runonpätkän, jonka muistiinpanojeni mukaan pitäisi olla Mika Waltarin runosta Helleyö: Kenties on…

Kysytty

Olen joskus kirjoittanut itselleni muistiin seuraavanlaisen runonpätkän, jonka muistiinpanojeni mukaan pitäisi olla Mika Waltarin runosta Helleyö:

Kenties on elämä
vain lahnan kylmä hekuma
matalassa vedessä,
kenties on kuolema
syvä, kirkas vesi.

En ole löytänyt kyseistä runoa niistä Waltarin kirjoista, jotka olen saanut käsiini. Löytyisikö jostakin kirjastosta? Vai onko kyse Waltarista lainkaan, olenko muistiinkirjannut väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on todella Waltarin Helleyö vuodelta 1945. Se löytyy Mika Waltarin runokokoelmasta Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925-1978(WSOY 1979). Kirja löytyy tänään hyllyssä esim. Pasilan, Töölön, Oulunkylän, Rikhardinkadun, Vallilan ja Pukinmäen kirjastoissa. Kirjan saatavuustoedot osoitteessa www.helmet.fi